O inspiracjach Nowym Jorkiem, tym, co łączy Kraków i Warszawę oraz innowacjach w budownictwie segmentu premium w rozmowie z Arturem Tłustochowskim, Prezesem Zarządu Terra Casa S.A.
Najnowsza inwestycja Terra Casa SA to NY Residence Wrocławska 33. W Krakowie
inwestujecie już Państwo od kilkunastu lat. Kolejny raz na Krowodrzy.
Kraków jest nam bardzo bliski. Tutaj jest nasza główna siedziba, a miasto dynamicznie się rozwija. Rozwój Krakowa, zarówno turystyczny, jak i biznesowy, przekłada się na rynek nieruchomości. Powstają nowe inwestycje biurowe i mieszkaniowe. Interesujemy się lokalizacjami na Krowodrzy ze względu na dobrą infrastrukturę, bliskość nie tylko centrum miasta, ale także parków i terenów rekreacyjnych. To obszar świetnie skomunikowany, blisko stąd do Dworca Głównego, a osoby zainteresowane zdrową żywnością z pewnością ucieszy bliskość Nowego Kleparza. Właśnie na Krowodrzy z sukcesem zrealizowaliśmy projekt Poznańska 10, który został bardzo dobrze odebrany przez mieszkańców Krakowa. Zdecydowaliśmy, że w tej lokalizacji zaoferujemy coś jeszcze ciekawszego i z wyższej półki.
NY Residence Wrocławska 33 już na pierwszy rzut oka wyróżnia się ekskluzywną elewacją i architekturą.
Postanowiliśmy nawiązać do typowych amerykańskich apartamentowców. Jedną z głównych inspiracji były dla nas projekty mieszkaniowe powstające przy High Line w Nowym Jorku. High Line to park miejski na Manhattanie, utworzony z adaptacji poprzemysłowych torów napowietrznych, przebiegający przez 22 przecznice Nowego Jorku. Obecnie jest jednym z najbardziej popularnych, najchętniej odwiedzanych i najmodniejszych miejsc w mieście. High Line jest jednym z najlepszych na świecie przykładów wielkomiejskiej rewitalizacji i dobrym wzorem przywrócenia przestrzeni mieszkańcom. Wokół niego powstają nowoczesne, bardzo zaawansowane technologicznie apartamentowce, galerie sztuki i restauracje. Wszystkie te obiekty są imponujące i zastosowano w nich innowacyjne rozwiązania projektowe i technologiczne. Podobne rozwiązania stosujemy
w NY Residence w Krakowie.
Jakie są te założenia projektu?
Pod względem architektonicznym projekt składa się z części wysokiej z łącznikiem oraz części niższej z przejściem do kamiennej elewacji frontowej. Wejście główne nie wychodzi bezpośrednio na ulicę Wrocławską, lecz mieści się od strony zacisznego dziedzińca. Warto zauważyć, że z części wysokiej rozpościera się bardzo atrakcyjny widok na panoramę miasta i Kopiec Kościuszki. Architekturę przygotowała pracowania Kubatura.
Do tego ciekawego projektu bryły dodaliśmy rozwiązania wypracowane z pracownią MJanimo, specjalizującą się w projektowaniu wnętrz. Nasze założenie było takie, by wnętrza i ich detale nawiązywały do stylu i swobody życia Nowego Jorku. Marta Wojsa, architekt prowadząca pracownię, wiele lat mieszkała w Nowym Jorku, więc ona i jej zespół doskonale zrozumieli nasze intencje. W trakcie prac nad projektem mieliśmy kilka ciekawych inspiracji. Czerpaliśmy między innymi z dziedziny muzyki. Takie piosenki jak „New York City” zespołu The Chainsmokers, czy przebój Jay Z i Alicii Keys „Empire State of Mind” towarzyszyły nam i dodały nowojorskiego „ducha” inwestycji. Spędziliśmy nad projektem wspólnie dużo czasu, a wprowadzenie elementów muzyki było dla nas ciekawym i unikalnym doświadczeniem.
Jakie elementy wyróżniają tę koncepcję?
Między innymi użyliśmy eleganckich materiałów opartych na kolorach Nowego
Jorku, czyli na bieli i czerni, podkreślając też symbol „NY”. Ja sam zawodowo spędzam w Nowym Jorku sporo czasu i zaobserwowałem, że jednym z elementów, które są charakterystyczne dla tej metropolii, a w szczególności dla Manhattanu, są windy i detale w złotym kolorze. Dlatego postanowiliśmy, że połączymy gamę tych kolorów, czyli biel, czerń i złoto. Stosujemy szlachetne
materiały wykończeniowe, w tym choćby mosiężny gzyms na fasadzie budynku i oczywiście charakterystyczny, nowojorski daszek nad wejściem głównym, chroniący wchodzących przed deszczem i śniegiem.
A udogodnienia dla mieszkańców?
W lobby zaprojektowaliśmy rozwiązania, które wprowadzamy w naszych projektach zarówno w Warszawie, jak i w Krakowie. Jest to między innymi system dostępu biometrycznego na linie papilarne. Tak samo jak w projekcie Art Deco powstającym na Woli w Warszawie zapewniamy ultraszybki Internet oparty na światłowodach, nie tylko ogólnie w budynku, ale także bezpośrednio w każdym z apartamentów. W lobby pojawi się panel multimedialny informujący np. o atrakcjach Krakowa, rozkładach jazdy MPK, czy bieżących wydarzeniach w mieście. Analizując funkcjonalność okolicy stwierdziliśmy, że zaprojektujemy dodatkowo dwie rowerownie. Wynika to z bliskości terenów rekreacyjnych. Takie rozwiązanie zastosowaliśmy już w projekcie Poznańska 10 i cieszy się dużą popularnością. Na realizację tej koncepcji wydzieliliśmy przestrzeń w garażu podziemnym. Do zarządzania apartamentami wprowadziliśmy inteligentny system Smart Home. Pozwala on na sterowanie różnymi funkcjami w apartamencie poprzez smartfon, w tym np. regulowanie ogrzewania, zasuwanie rolet, zmianę oświetlenia czy kontrolę systemu przeciwpożarowego i zapobiegającego zalaniu mieszkania.
Na jaką ofertę mogą liczyć nabywcy?
Przygotowaliśmy szeroki wybór mieszkań. Od dwudziestu kilku aż do stu sześćdziesięciu metrów kwadratowych. Mieszkania można oczywiście łączyć i w ten sposób zwiększać ich powierzchnię. Sporo mieszkań o dużej powierzchni (około stu metrów) zostało już sprzedanych. Jest też kilku nabywców, którzy zdecydowali się połączyć dwa mniejsze mieszkania w jedno większe. Tak duża rozpiętość w metrażu była naszym celowym zamierzeniem, ponieważ chcieliśmy stworzyć projekt zróżnicowany i zbalansowany z głównym założeniem, że jest to budynek do zamieszkania docelowego. Czynniki lokalizacyjne, w tym bliskość centrum oraz wyższy standard, powodują, że jest to interesująca propozycja mieszkaniowa. Dodajmy do tego, że górne kondygnacje są widokowe i można z nich zobaczyć choćby Kopiec Kościuszki. To ekspozycja wschodnio-zachodnia i południowa. Tam są usytuowane większe mieszkania.
Dlaczego Terra Casa SA zdecydowała się na inwestycje w Krakowie i Warszawie?
Kraków i Warszawa rozwijają się najbardziej dynamicznie. Rynek krakowski jest bardzo atrakcyjny. Kraków kiedyś był trzecim pod względem ilości ludności miastem, a dzisiaj jest już drugim. Warszawa jako stolica również szybko się rozwija. Główną strategią rozwoju dla Terra Casa S.A. jest inwestowanie w projekty, które są bardzo dobrze zlokalizowane i w projekty o wyższym standardzie. Te dwa miasta nam to umożliwiają. Mamy tu liczną bazę zadowolonych klientów, którzy kupili mieszkania w naszych wcześniejszych inwestycjach, co daje nam dużą ilość rekomendacji, poprawiając przy tym tempo sprzedaży.
Warto dodać, że pomimo tego, iż w Warszawie jest większa siła nabywcza, to Kraków cieszy się dużym uznaniem. Wpływa na to nie tylko turystyka, ale także nowe projekty biurowe. Trudno nie zauważyć, że trwa ogólnoświatowy trend migracji ludzi do miast. Tak jest nie tylko w polskich miastach, ale także w Nowym Jorku, Paryżu, Londynie czy Madrycie. Ludzie przenoszą się do miast, zaczynają polegać coraz bardziej na komunikacji i transporcie publicznym. Z tym związane są też oczekiwania klientów. Są one dużo wyższe niż kilka, czy kilkanaście lat temu. Teraz na rynku jest duża możliwość selekcji i wyboru projektów. Pojawia się sporo inwestycji o wyższym standardzie. Natomiast my wprowadzamy do naszych projektów coraz więcej innowacji. W projekcie Art Deco w Warszawie zdecydowaliśmy się na zielony taras na dachu z panoramicznym widokiem na centrum Warszawy oraz wprowadziliśmy motywy architektury Chicago. Widzimy, że na rynku obecnie jest coraz większe zainteresowanie apartamentowcami, czyli mieszkaniami, które oferują coś więcej poza podstawowymi funkcjami mieszkaniowymi. Jest to naturalne, ponieważ w mieszkaniach spędzamy dużo czasu i chcemy, by ten czas był spędzony jak najprzyjemniej. Podstawowym zadaniem dla nas jest zapewnienie komfortu życia przyszłych mieszkańców. Każdy z nas musi się czuć w swoim mieszkaniu swobodnie. Żyjemy szybko i w stresującym otoczeniu, więc wskazane jest, aby przynajmniej wracając do domu czuć się w nim komfortowo.
Czego oczekuje nabywca tak zwanego segmentu premium?
Nabywca oczekuje oczywiście dobrej lokalizacji, ale poza tym funkcjonalności oraz właściwego doświetlenia mieszkań, czyli światła naturalnego. Mile widziana jest również większa ilość nowoczesnych rozwiązań, związanych ze smartfonem, jest to bowiem urządzenie, którego obecnie używamy od rana do nocy, nie tylko do dzwonienia i przeglądania Internetu, ale także do wykonania płatności czy zarządzania naszym apartamentem.
Ostatnio uczestniczyliśmy w konferencji w San Francisco i odwiedziliśmy między innymi kampusy Google, Facebooka, Airbnb i kilku innych innowacyjnych firm. Pozwoliło nam to na zapoznanie się z wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami, które stosowane są choćby przez Google. Tam ultraszybki Internet i zdalne zarządzanie przez smartfona jest już standardem. Mocno rozwija się też Apple TV. Dlatego takie same rozwiązania wprowadzamy w inwestycji NY Residence w Krakowie. Oczywiście klienci oczekują też, że ich mieszkanie zyska w czasie na wartości. Przewidywany wzrost wartości apartamentów w NY Residence Wrocławska 33 to wartość dodana dla nabywców związana z wyborem naszego projektu.
Rozmawiał: Jarosław Knap