O kolejnym etapie budowy Osiedla Europejskiego, ścieżkach rowerowych, placach zabaw i przyszłości Ruczaju rozmawiamy z prezesem Sebastianem Kieciem.
Przy okazji studium wiele mówi się o zrównoważonym rozwoju Krakowa i kompleksowym podejściu do planowania osiedli mieszkaniowych. Osiedle Europejskie jest tu chlubnym wyjątkiem, ale generalnie nie tylko na Ruczaju nadal sporo jest chaotycznej zabudowy.
Możemy tu mówić o dwóch aspektach. Pierwszym jest oczywiście to, co może zabezpieczyć i jak może zadbać o infrastrukturę miasto, a drugim to, jak może zrobić to deweloper. Tu kluczowy jest plan zagospodarowania, czyli ścisłe określenie co i jak powinno być zabudowane oraz oczywiście takie parametry jak budowa dróg, czy szkół. Tutaj na Ruczaju wiele się zmienia. Przebudowano ulicę Grota Roweckiego i Bobrzyńskiego. Bardzo dobrze rozwiązano kwestię komunikacji, bo jest zarówno tramwaj jak i droga dwupasmowa. Jeśli chodzi o szkoły i przedszkola to akurat teren Ruczaju jest w specyficznej sytuacji, z jednej strony jest tu dużo w miarę nowych szkół i przedszkoli, z drugiej strony jest to dzielnica nowych mieszkań, tak więc zapotrzebowanie na szkoły i przedszkola jest tutaj większe niż w pozostałej części Krakowa. Na Skośnej jest jedno z największych przedszkoli w Krakowie. Kiedyś planowana do zamknięcia szkoła na tej ulicy nie tylko nie została zamknięta, ale nawet została znacząco rozbudowana. Dodatkowo dwa lata temu teren na zewnątrz szkoły został zagospodarowany nowoczesnym boiskiem sportowym. Ruczaj jest nowym osiedlem, gdzie często wprowadzają się młode osoby z dziećmi, zatem potrzebne są tu po prostu szkoły i przedszkola. Inną kwestią jest ten aspekt po stronie dewelopera. Osiedle Europejskie jest dużym osiedlem, bo przypomnijmy, że całe osiedle zajmuje około 15 hektarów. Planując tak duży areał oczywiście uwzględnialiśmy też potrzeby mieszkańców choćby duży plac zabaw dla całej inwestycji. Dodatkowo mamy prywatne przedszkole na terenie osiedla. Jest duże zainteresowanie bo w przedszkolu jest już siedem grup.
Szkoły, przedszkola, sklepy to infrastruktura podstawowa. Coraz więcej mówi się jednak o alternatywnej komunikacji, o ścieżkach rowerowych, czy o planach budowy metra.
Osobiście uważam, że metro w Krakowie, nawet jeśli byłoby potrzebne, jest zbyt drogie jak na skalę miasta. Większość doświadczeń europejskich wskazuje, że w tej wielkości miastach jak Kraków metro jest zbyt drogie w budowie. To, co jest potrzebne naprawdę to szybka kolej aglomeracyjna zsynchronizowana z tramwajami. Być może w części miasta ta struktura powinna być schowana pod ziemią, ale to nie jest klasyczne metro lecz budowa pod ziemią wyłącznie tych odcinków gdzie jest to konieczne ze względu na zabudowę. W większości przypadków wystarczające są naziemne linie tramwajowe. Za to ścieżki rowerowe to ta część komunikacji, która powinna być w sposób szybki i zdecydowany rozwijana. Skala nakładów na ścieżki rowerowe jest zbyt mała w stosunku do układu drogowego. Do tej pory były traktowane po macoszemu, ale teraz ma to się zmienić. Mieszkańcy mogą dzięki ścieżkom rowerowym dojeżdżać do pracy, ale bardzo istotną funkcją ścieżek rowerowych jest też funkcja rekreacyjna. Trzecim aspektem jest takie projektowanie ścieżek rowerowych, by korzystać z nich mogły bezpiecznie dzieci dojeżdżające do szkoły. To w znaczący sposób ograniczyłoby choćby poranny ruch samochodowy związany z zawożeniem dzieci do szkoły. Bezkolizyjne i bezpieczne ścieżki rowerowe byłyby tu świetnym rozwiązaniem.
Jeśli mówimy o rekreacji, to ideałem dla Ruczaju byłby chyba ogromny park o nazwie Zakrzówek.
To dość skomplikowana sytuacja i warto tu rozważyć argumenty obu stron. Z jednej strony powinniśmy szanować teren prywatny. Ktoś ten teren kupił i powinien mieć prawo zgodnie z obietnicami tam inwestować, ale z drugiej strony jest to teren szczególny i na pewno jego część powinna być ogólnodostępna i służyć rekreacji i wypoczynkowi. To istotny teren dla tej części Krakowa nie tylko ze względu na sam zbiornik ale także na tereny zielone. Tu trzeba znaleźć rozwiązanie w pewnej mierze ograniczając tam zabudowę. Czyli należy pozwolić na zabudowę ale tak by połączyć to z interesem ogółu mieszkańców.
A co w najbliższym czasie czeka mieszkańców Osiedla Europejskiego?
Jesienią planujemy rozpoczęcie 11 etapu naszej inwestycji. Będzie to około 140 mieszkań. Planowane zakończenie tego etapu to koniec roku 2015. Planujemy mieszkania od małych do czteropokojowych a na ostatnich kondygnacjach znajdzie się kilka penthausów.
Osiedle Europejskie
Osiedle Europejskie to inwestycja firmy Novo Maar Sp. z o.o., która powstała we wrześniu 2002 roku. Spółka wchodzi w skład międzynarodowej grupy deweloperskiej AFI EUROPE NV.
AFI Europe z kolei jest częścią AFI Group, która od 1997 roku działa i inwestuje na rynku nieruchomości komercyjnych oraz mieszkaniowych w Czechach, Serbii, Rumunii, Bułgarii, Niemczech, Łotwie, Polsce oraz na Węgrzech.Projekty AFI Europe to wysokiej jakości kompleksy biurowe, nowoczesne centra handlowe, parki biznesowe i logistyczne oraz luksusowe osiedla reprezentujące najwyższe standardy budowlane.
Biuro sprzedaży:
Kraków, ul. Bobrzyńskiego 37
(pawilon handlowy, I piętro)
tel: +48 12 26 27 406