Władze Krakowa chcą wybudować premetro, czyli bezkolizyjną linię tramwajową. Linia ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z okolicami ulicy Jasnogórskiej.
Czym jest premetro
Podstawowa różnica między metrem i premetrem jest taka, że w tym drugim przypadku środkiem transportu jest tramwaj a nie jak w metrze tabor kolejowy. Poza tym premetro nie będzie całkowicie pod ziemią. Z całej trasy 22 kilometrów tylko 6,6 kilometra znajdzie się pod ziemią a 1,4 kilometra na estakadzie. Pozostała część trasy będzie przebiegała na powierzchni. Na całej trasie znajdzie się też dużo więcej przystanków niż w klasycznym metrze. W przedstawionym studium określono ich ilość na 32.
Tunelem pod centrum Krakowa
W analizie, która zajmuje aż 4,5 tysiąca stron i tysiąc rysunków technicznych wskazano bardzo szczegółowe rozwiązania, analizy techniczne i ekonomiczne. Tunel ma się zaczynać przy Rondzie Polsadu. Jednym z większych podziemnych przystanków będzie Rondo Mogilskie. Pod ziemią na głębokości 20 metrów znajdzie się przystanek pod Dworcem Głównym. Przy Akademii Górniczo – Hutniczej znajdzie się podziemny przystanek o długości 117 metrów i szerokości 20 metrów.
Jak będzie działać premetro
Średnia odległość między przystankami wyniesie około 670 metrów. Zgodnie z szacunkami w godzinach szczytu premetro będzie zdolne do przewiezienia 14 tysiąca pasażerów. Pierwszym realizowanym odcinkiem ma być nitka od DH Wanda w Nowej Hucie do stacji Stadion Miejski. Jej długość to ponad 10 kilometrów w tym tunel pod Śródmieściem o długości 5,6 kilometra i 1,4 kilometra estakady. Tunele będą dwa. Drugi tunel ma powstać w okolicy węzła przesiadkowego w Bronowicach.
Burzliwa sesja rady Miasta
Szczegółową analizę projektu przedstawiono na specjalnej sesji Rady Miasta Krakowa. Jak zwykle nie brakowało zarówno głosów za i przeciw. Zwolennicy koncepcji premetra podkreślali między innymi, że koszt budowy premetra jest dwukrotnie niższy niż klasycznego metra i zamknie się kwotą około 6 miliardów złotych. Duży niższy jest także koszt zakupu i utrzymania taboru tramwajowego w porównaniu z tym, które konieczne jest do obsługi metra. Przeciwnicy podnosili wyższą efektywność klasycznego metra i fakt, że za budową metra opowiedzieli się mieszkańcy w czasie referendum przeprowadzonego w 2014 roku. Kierownik projektu Rafał Bogucki porównując różne warianty podał, że dziś podróż klasycznym tramwajem do centrum trwa około 40 minut. W przypadku metra byłyby to 22 minuty a w przypadku premetra ten czas określono na 29 do 31 minut.
Jeśli tak to kiedy
Ostatecznej decyzji jeszcze nie ma i nie jest wykluczone przy tak znacznej różnicy zdań, że postawiony zostanie wniosek o kolejne referendum w tej sprawie. Na razie wiadomo tyle, że premetro jest możliwe do realizacji w ramach budżetu miasta. Budowa metra wymagałaby dodatkowych źródeł finansowania. Jeśli projekt premetra byłby jednak zaakceptowany to realizacja pierwszej części w tym najtrudniejszego elementu czyli tunelu pod centrum miasta zakończyłaby się w 2033 roku a cała inwestycja cztery lata później.