O fenomenie wydarzeń organizowanych przez Nowy Adres, przewadze spotkań bezpośrednich i konferencji PRES – Polish Real Estate, której kolejna edycja zakończyła się kilka dni temu w Zakopanym rozmawiamy z Piotrem Kamińskim, prezesem zarządu spółki Nowy Adres.
W organizowanej przez Nowy Adres konferencji o rynku nieruchomości PRES Polish Real Estate wzięło udział około 300 osób. W samych panelach uczestniczyło kilkudziesięciu ekspertów. Jak tworzy się takie wydarzenie?
PRES w Zakopanym odbywa się pod koniec roku i jest to podsumowanie mijającego roku i tworzenie prognoz na rok przyszły. Omawiamy na nim aktualne trendy i perspektywy branży w przyszłym roku. Jeśli mówimy o doborze tematów to jest on każdorazowo analizowany pod kątem tego co dzieje się na rynku. W tym roku to między innymi rentowność inwestycji, działalność w okresach kiedy popyt tak jak to dzieje się teraz jest niższy, analiza rynku i stosowanych rozwiązań. Realizacja tego wydarzenia właśnie pod koniec roku to zwieńczenie wielu działań, które nasz zespół organizuje w okresie całego roku. Jestem z tego dumny, że cały nasz zespół buduje to wydarzenie wspólnie, tak naprawdę pracując nad nim wiele miesięcy.
Jak to wygląda w praktyce ile czasu poświęcacie na przygotowanie PRES i dobór zarówno tematów jak i prelegentów?
Przygotowanie tak dużego wydarzenia zajmuje nam cały rok. W kalendarzu mamy kilka tego typu wydarzeń. To Forum Ekologicznych Rozwiązań dla Nieruchomości czyli FERN, nasze flagowe wydarzenie w Sopocie czyli Forum Rynku Nieruchomości i właśnie PRES, który kończy dla nas ten sezon. Praca nad tymi wydarzeniami zajmuje nam cały rok. Tworzymy je wraz z partnerami, którzy współpracują z nami od lat. Są to zarówno firmy analityczne, prawnicy, media jak i organizacje zrzeszające deweloperów. Spółka Nowy Adres to firma, która przede wszystkim odpowiada za przygotowanie takiego wydarzenia.
Jesteśmy tą częścią organizacyjną, która odpowiada za to, żeby takie wydarzenie skonstruować, przygotować i z największą starannością zrealizować w wybranym miejscu. Nasi partnerzy to moderatorzy naszych paneli, goście specjalni, których zapraszamy. Oni są gwiazdami naszego wydarzenia. My jesteśmy skromnym organizatorem, który dba o to, żeby wszyscy czuli się dobrze. Chcemy także aby wiedza prezentowana w panelach była przydatna w przyszłości. Kolejnym wymiarem, który jest mi bardzo bliski jest networking,czyli możliwość spotkań i nawiązywania relacji na tego typu wydarzeniach. Jeśli ktoś chce tworzyć rynek nieruchomości w Polsce to myślę, że takie wydarzenia jak Forum Rynku Nieruchomości czy PRES to wydarzenia, na których trzeba być, bo tu tworzy się przyszłość.
Jakie były początki PRES i skąd wziął się pomysł na taką właśnie aktywność?
Impulsem do tego by zrobić takie podsumowanie roku i zapowiedzi tego co może się zdarzyć w kolejnym roku, a takim właśnie wydarzeniem jest PRES, było Forum Rynku Nieruchomości.Nowy Adres organizuje to wydarzenie od 15 lat, a PRES jest młodszy o 10 lat i teraz była jego 5 edycja. Forum Rynku Nieruchomości odbywa się w otoczeniu sopockiego molo w hotelu Sheraton. PRES organizujemy w Hotelu Nosalowy Dwór w sercu polskich Tatr. Myślę, że Forum Rynku Nieruchomości spowodowało, że zrozumieliśmy jak wartościowe są takie spotkania. Może to co powiem jest niepopularne ale jest to prawdziwe. Jak robimy tego typu wydarzenia w dużych miastach to jest to miejsce gdzie się przychodzi, ale za chwilę obowiązki powodują, że gdzieś tam idziemy, opuszczamy to miejsce. Zakopane to miejsce, do którego zdecydowana większość naszych gości przyjeżdża z innych miast. Nie mieszkają tu na co dzień. To powoduje, że ludzie całym sobą są tu na miejscu, nie wzywają ich obowiązki i tym samym ich uwaga jest skupiona na wydarzenia. Dlatego takie wydarzenie jak PRES nie tylko integruje ale i inspiruje całą branżę.
Jesteście jako Nowy Adres częścią grupy kapitałowej MTP ( Międzynarodowe Targi Poznańskie ). Jakie wartości dodane i synergie czerpiecie z tego faktu?
Dla Nowego Adresu to bardzo korzystny partner. Jako spółka zależna zachowujemy autonomię, ale dzięki grupie kapitałowej mamy zaplecze, które powoduje, że łatwiej jest organizować wydarzenia. Spółka Nowy Adres znajduje się w Warszawie ale korzystamy z doświadczeń, wiedzy i techniki Międzynarodowych Targów Poznańskich i jej spółek zależnych. Dzięki temu nasze wydarzenia stoją na najwyższym poziomie jeśli chodzi o technologię, technikę i multimedia. Staramy się, żeby każde z naszych wydarzeń było obudowane w jak najszerszy sposób, często niedostępny dla innych organizatorów. Możliwość wykorzystywania atutów grupy kapitałowej widać w naszych działaniach, choćby marketingowych. Nowy Adres jest obsługiwany przez agencję 360 stopni, która znajduje się w centrali MTP w Poznaniu. Dzięki tej synergii możemy zaproponować lepsze rozwiązania.
Kreowanie wydarzeń w branży nieruchomości obejmuje nie tylko wydarzenia B2B ale także targi nieruchomości.
Targi Mieszkań i Domów z powodzeniem organizujemy od kilkudziesięciu lat a dzisiaj jest to pewnego rodzaju wyzwanie dla nas. Branża targowa po pandemii nie odbudowała się całkowicie a do tego wszechobecna dygitalizacja przeniosła wiele procesów do internetu. Pomimo tego jestem dużym orędownikiem wydarzeń targowych. Uważam, że relacje, które się tam zawiera, budują zupełnie inny poziom wiarygodności. Dzięki targom sprzedaż jest bardziej bezpośrednia. Już po pandemii udało nam się stworzyć taki model targów, który nadal jest atrakcyjny. Targi w Poznaniu wychodzą nam świetnie, Targi w Krakowie też były bardzo udane. Teraz szukamy pomysłów na pozostałe miasta. Przygotowujemy między innymi Targi w Warszawie. Planujemy przygotować tego typu wydarzenie jesienią przyszłego roku. Dla wielu firm około branżowych to być może nie jest już wydarzenie flagowe, ale staramy się je tak przemodelować, żeby było nadal atrakcyjne. Tutaj biorąc pod uwagę marketing targowy, to nie jest to tylko miejsce ekspozycji oferty ale także miejsce gdzie każdy ma możliwość zaprezentowania siebie jako podmiotu działającego na rynku. Bezpośrednie relacje, które są na targach można wykorzystać na wiele sposobów. Imprezy targowe z powodzeniem można zaprezentować i promować w internecie. Potem przekłada się to na liczbę transakcji. Zawsze będę zachęcał do udziału w targach. Pracuje w przemyśle spotkań ponad 20 lat i uważam, że tylko spotkania pozwalają nam zbudować silny biznes, oparty o mocne fundamenty.
Jaka jest wobec tego przyszłość „przemysłu spotkań”?
Odpowiedzią na to pytanie są nasze konferencje. W tym roku Forum Rynku Nieruchomości, które jest miejscem spotkań branży miało rekordową edycję ponad 700 uczestników, czyli absolutny rekord. Tutaj w Zakopanym jest prawie 300 osób. Aż tyle osób zdecydowało się teraz przyjechać by uczestniczyć w tym wydarzeniu. Popatrzmy też na Targi Mieszkań i Domów. Poznańska edycja to ponad 3000 osób, które przyszły na to wydarzenie zapoznać się z ofertą deweloperów i innych podmiotów działających na tym rynku. To pokazuje, że spotkania po prostu są potrzebne i klienci chcą w nich uczestniczyć. Jestem przekonany, że spotkań bezpośrednich nie da się zastąpić. Gdybyśmy rozmawiali tylko i wyłącznie przez internet nie moglibyśmy się zobaczyć, nie moglibyśmy przejść na Ty i poczuć wzajemnych emocji. To jest w mojej opinii element solidnego biznesu. Takie wydarzenia inspirują, budują świadomość, rzetelność i pewność transakcji. Jestem przekonany, że przed nami dobre lata dla „branży spotkań”, określając tym terminem zarówno konferencje jak i targi.
Rozmawiał Jarosław Knap