Agencja Brave Brain wraz z instytutem badawczym PMR przeprowadziła badanie, którego celem było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jakie elementy marketingowe wpływają na uwagę klientów decydujących się na zakup mieszkania.
Polski rynek nieruchomości wciąż przeżywa rozwój. Jak informuje GUS według wstępnych danych, w styczniu 2017 r. do użytkowania oddano 14376 mieszkań, o 12,5 proc. więcej niż w styczniu 2016 r., w którym odnotowano wzrost o 8,8 proc. w stosunku do roku 2015. Dodatkowo ostatnie 12 miesięcy to dowód na to, że rynek nieruchomości w Polsce ma się bardzo dobrze, a ogromny popyt nieustannie wpływa na tę sytuację. Historycznie rekordowe poziomy sprzedaży, największa liczba pozwoleń na budowę i prowadzonych inwestycji to dane będące potwierdzeniem tej sytuacji. Z drugiej strony sprzyjają one wzrostowi konkurencji. Ta wymusza na deweloperach, by rozpoczęli ekspansję obszarów marketingowych dotychczas im nieznanych. Nowe technologie, media społecznościowe, działania PR, to wciąż rzadkość w sektorze nieruchomości. Wiele osób z branży zastanawia się na ile podejmowane działania faktycznie zwiększają sprzedaż, a na ile są zwykłym wymysłem marketingowców i specjalistów od reklamy.
Podczas tegorocznej konferencji Forum Rynku Nieruchomości w Sopocie, agencja Brave Brain postanowiła zaprezentować część badania osób poszukujących nieruchomości pod kątem ich preferencji marketingowych. – Obsługując przez lata spółki z rynku nieruchomości, wiele razy potykaliśmy się o stwierdzenia, że prowadzenie zorganizowanych działań marketingowych jest zupełnie bezcelowe, zwłaszcza w latach tak dużego popytu. Faktycznie rok 2016 i 2017 są zdecydowanymi rekordzistami jeśli chodzi ilość sprzedanych mieszkań – mówi Jonasz Wiercioch, PR Manager agencji Brave Brain. – Postanowiliśmy wreszcie rozwiać te wątpliwości i wraz instytutem badawczym PMR przebadać grupę docelową w celu sprawdzenia ich preferencji komunikacyjnych – dodaje.
72% ankietowanych odpowiedziało, że opinia o deweloperze ma znaczący wpływ na wybór nieruchomości. Podobnie jest z samym wizerunkiem i opiniami o inwestycji – tu aż 67% ankietowanych zadeklarowało, że jest to jeden z najważniejszych czynników pozacenowych. 62% natomiast oznajmiło, że wartości dodane inwestycji oraz promocje oferowane przy zakupie mają wpływ na finalną decyzję zakupową.
Prawie 80% badanych odpowiedziało, że niebanalna aranżacja patio / dziedzińca zachęciłaby ich do zakupu mieszkania.
Co bardziej istotne, 75% osób byłaby skłonna zapłacić więcej za m2 w przypadku ciekawej aranżacji części wspólnych osiedla.
Agencja i PMR sprawdzili również preferencje komunikacyjne grup docelowych. –Ankietowanym zaprezentowaliśmy 5 różnych kreacji. Od skrajnie produktowej po opartą na emocjach i nieszablonowym pomyśle. Okazało się, że aż 64% badanych przychylniej patrzyło na komunikację opartą o emocje. To potwierdza nasze obserwacje – na rynku nieruchomości pojawił się nowy, bardziej świadomy klient, z którym komunikację należy prowadzić w nowoczesny i profesjonalny sposób – mówi Piotr Mazurkiewicz, CEO Brave Brain.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 205 dorosłych Polaków w kwietniu 2017 roku i obejmowało mieszkańców pięciu największych rynków nieruchomości w Polsce: Krakowa, Warszawy, Poznania, Trójmiasta i Wrocławia. W badaniu wzięły udział osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiły mieszkanie na rynku pierwotnym.
Kompletny raport zostanie opublikowany końcem czerwca tego roku.
Agencja Brave Brain
www.bravebrain.pl