Krakowska Giełda Mieszkań

Krakowska Giełda Mieszkań

  • Mapa Inwestycji
  • Aktualności
  • Niezbędnik Kupującego
  • Design
  • Deweloperzy
  • Moje oferty
  • Kontakt
Krakowska Giełda Mieszkań

Krakowska Giełda Mieszkań

  • Mapa Inwestycji
  • Aktualności
  • Niezbędnik Kupującego
  • Design
  • Deweloperzy
  • Moje oferty
  • Kontakt

Aktualności

Szukaj określonych funkcjonalności
  • Parkuj-i-jedź_00
  • Parkuj-i-jedź_01

Parkuj i jedź!

By

Nowe Mieszkania Kraków

Posted in Aktualności On kwi 09, 2018

System parkingów park & ride to nieodzowny element w racjonalnej polityce transportowej współczesnych aglomeracji.

System parkingów park & ride(P&R) to znany w Europie co najmniej od kilkudziesięciu lat sposób służący regulacji zbyt dużej liczby samochodów w centrach dużych miast. Pierwsze parkingi tego typu pojawiły się w Wielkiej Brytanii już w latach 60.–70. XX wieku. Ich celem było zwiększenie dostępności historycznych centrów w takich miastach, jak Oxford czy Nottingham.

Założenie parkingów jest proste: mają one zachęcić tych, którzy normalnie wjechaliby do centrum miasta samochodem, by pozostawili auto na parkingu i dalszą podróż odbyli komunikacją publiczną. U źródeł poszukiwania takich rozwiązań tkwił narastający ruch samochodów w miastach oraz z jednej strony brak możliwości rozbudowania dróg w ich centrach, a z drugiej strony brak wystarczającej ilości niezagospodarowanych terenów, na których można byłoby wybudować dodatkowe parkingi. Ruch uliczny musiał zostać przeniesiony poza obciążone nim centrum i gęsto zabudowane śródmieście.

Część miast w Wielkiej Brytanii organizowała parkingi P&R przeznaczone dla zwiedzających przybywających z zewnątrz. W celu zachęcenia podróżnych do korzystania z nich parkingi te połączone zostały z centrum specjalnymi liniami autobusowymi o atrakcyjnej taryfie i dużej częstotliwości kursowania. Aby parkingi P&R spełniały swą funkcję, potrzebna jest bowiem kompleksowa strategia zrównoważonego przemieszczania się. Nieodzownymi jej elementami jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego i indywidualnego niezmotoryzowanego (rowery, podróże odbywane piechotą) przy jednoczesnym zmniejszeniu atrakcyjności podróżowania samochodem. W pierwszym wypadku wprowadzane są atrakcyjne opłaty za korzystanie z parkingów P&R i komunikacji miejskiej, w drugim ogranicza się liczbę miejsc parkingowych w centrum miasta i podnosi opłaty za nie.

Tak pojęta polityka parkingowa wprowadzana jest w miastach Europy Zachodniej już od kilkudziesięciu lat. Przykładem mogą być takie miasta, jak Hamburg czy Zurych, które „zamroziły” istniejącą liczbę miejsc parkingowych w centrum miasta. W praktyce wygląda to tak, że gdy powstają miejsca parkingowe poza ulicą, wówczas likwidowane są parkingi na ulicy, a ich miejsce zajmują ścieżki rowerowe lub chodniki.

W Hamburgu rozwiązanie to wprowadzone zostało już w 1976 roku, a w Zurychu w 1996. Także takie miasta, jak Amsterdam, Kopenhaga, Londyn, Gandawa, Strasburg, Barcelona i wiele innych, od lat konsekwentnie realizują system zarządzania przestrzenią parkingową. System park & ride wdrażany jest w krajach europejskich już od kilkudziesięciu lat. We wspomnianym Hamburgu kierowcy mogą korzystać z ponad 9,4 tys. bezpłatnych miejsc w tym systemie, w Kolonii ponad 5,5 tys., a w Berlinie – ponad 4,9 tys.

Z kolei Rzym posiada 31 parkingów tego typu o łącznej liczbie 13 tys. miejsc parkingowych. Europejskim liderem wdrażania systemu P&R jest Paryż, który już kilka lat temu dysponował aż 547 parkingami P&R, mogącymi pomieścić ponad 100 tys. samochodów.

W Berlinie, Hamburgu, Kolonii czy innych niemieckich miastach korzystanie z parkingów P&R jest bezpłatne. Inaczej w Pradze, Sztokholmie czy Wiedniu, gdzie trzeba uiścić odpowiednią opłatę. Najdrożej pod tym względem jest w Genewie, a najmniej zapłacimy w stolicy Słowenii – Lublanie. W Helsinkach, Budapeszcie i Oslo ponad 75 proc. miejsc parkingowych jest bezpłatnych, a z kolei w Monachium czy Rzymie za większość P&R trzeba zapłacić. Często cena za parking uzależniona jest od jego położenia – im bliżej centrum miasta, tym drożej. Wyjątkiem są takie miasta, jak Praga czy Amsterdam, gdzie opłaty wszędzie są takie same.

Istotną kwestią pod względem zachęcania kierowców do pozostawiania samochodów i przesiadania się do komunikacji miejskiej jest lokalizacja parkingów P&R. Można wyróżnić co najmniej trzy typy parkingów. Pierwsze to odległe P&R, zazwyczaj lokalizowane blisko przedmieść, które mają na celu przechwycenie kierowców blisko ich miejsca zamieszkania. Drugą stanowią zewnętrzne P&R – popularne w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, które przechwytują podróżnych w ostatnim etapie ich podróży, oraz typ trzeci, czyli lokalne P&R mające na celu przechwycenie podróżnych w wielu punktach wzdłuż głównych korytarzy transportowych.

Niezależnie od typu parkingu P&R w każdym wypadku istotne jest jego położenie w pobliżu głównych dróg oraz punktów komunikacji miejskiej, kolejowej czy przystanków metra. Przykładem dobrze prowadzonej gospodarki przestrzennej jest Holandia, w której stacje kolei miejskich i regionalnych stanowią podcentra usługowe. Lokują się w nich zarówno osiedlowe sklepy, jak i biura. Innym, często przywoływanym przykładem dobrze prowadzonej polityki transportowej i organizacji parkingów P&R jest Bazylea – historyczne miasto nad górnym Renem. Aby pozbyć się samochodów z centrum miasta, w 1986 roku wprowadzono „niebieską strefę”, której celem była racjonalizacja wykorzystania dostępnych miejsc. Wprowadzona strefa radykalnie ograniczyła długość parkowania w godzinach pracy. Założono, że parkingi w centrum i śródmieściu mają służyć przede wszystkim mieszkańcom i przedsiębiorcom mającym tam firmy, a dopiero w dalszej kolejności – gościom, klientom i dostawcom. W 1991 roku zostało ustawowo zabronione publiczne subwencjonowanie budowy i utrzymania parkingów na obszarze miasta, o ile nie są to parkingi systemu P&R albo parkingi dla mieszkańców. Co ciekawe, większość pracowników instytucji publicznych nie może parkować na terenie państwowym, niedostępnym dla pozostałych mieszkańców – bezpośrednio wyklucza to prawo kantonalne. Pracownicy ci mają korzystać z komunikacji miejskiej, chodzić pieszo lub jeździć rowerami. Dla dojeżdżających samochodem przewidziano natomiast parkingi P&R na zewnątrz miasta i na krawędzi strefy centralnej.

Marta Maniecka

Excellent3
Wyróżnione
View Property

Apartamenty Maestro AWIM

Inwestycja mieszkaniowa w Nowym Bieżanowie.

Pokoje
1
Powierzchnia
30
W przygotowaniu

zapytaj o cenę

Skontaktuj sie z nami

Krakowska Grupa Multimedialna Jarosław Knap Rybitwy 36, 30-722 Kraków

+48 504 295 032

nieruchomosci@kgm.pl

Polub nas na Facebooku!

Facebook Pagelike Widget

Menu

  • Mapa Inwestycji
  • Aktualności
  • Niezbędnik Kupującego
  • Design
  • Deweloperzy
  • Moje oferty
  • Kontakt

Ostatnie wpisy

  • Wygraj zaproszenia na koncert w Centrum Kongresowym ICE
  • Nowe trendy w wykończeniach wnętrz
  • V Krakowskie Forum Dialogu. Wyjątkowa rozmowa o mieście
  • V Krakowskie Forum Dialogu – Miasto do rozmowy
  • Mieszkania idealne dla Rodzin

Copyright © 2014-2022 KGM | Polityka prywatności

Owning a home is a keystone of wealth… both financial affluence and emotional security.

Suze Orman
19th czerwiec 2025 czwartek!
Krakowska Giełda Mieszkań
  • Login
Forget Password?

Szanujemy Twoją Prywatność
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Nasi zaufani partnerzy zbierają dane i używają plików cookie do personalizacji reklam i mierzenia ich skuteczności a pliki cookie mogą być wykorzystywane do spersonalizowanych jak i niespersonalizowanych reklam. Używając przycisku Akceptuję wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookie przez nas i naszych zaufanych partnerów. Szanując Twoją prywatność szczegółowe informacje na ten temat zawarliśmy w Polityce Prywatności i Polityce Plików Cookies. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje używając przycisku Zobacz preferencje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}