Kupując mieszkanie na wynajem, zdecydujmy od razu do jakiej grupy społecznej go adresujemy. Jedną z najbardziej intratnych inwestycji jest kupno mieszkania na wynajem dla menadżera.
Mieszkanie dla menadżera powinno mieć kilka atutów, które w skrócie określić można jako mieszkanie dla osób wymagających. Zacznijmy do lokalizacji. Jest kilka istotnych czynników, które determinują w tej grupie społecznej lokalizację, określaną jako dobra lub bardzo dobra. Jeśli myślimy o osobach, które do Krakowa przyjechały na kilka miesięcy lub kilka lat, to istotne są dla nich dwa czynniki. Pierwszym z nich jest odległość od dworca PKP lub od lotniska. Z reguły kiedy mają kilka wolnych dni lub na weekendy wracają oni do domu. Komunikacja między miastowa jest dla nich równie ważna, jak dla nas komunikacja miejska. Sam z doświadczenia wiem, że często decydowałem się na hotel tuż obok Dworca Centralnego, choć był bardziej oddalony od miejsca pracy od innych hoteli. Działo się tak z bardzo prostego powodu. Zazwyczaj do pracy dojeżdżałem wieczorem lub bardzo wcześnie rano więc każdy kilometr przekładał się u mnie na stracone niepotrzebnie minuty. Podobnie przy wyjeździe. Zanim wrócimy do domu trzeba jeszcze zawsze zabrać walizkę, albo choćby przebrać się, kiedy mieszkamy w lokalu na wynajem. Tu też ważny jest czas no i świadomość, że po zamknięciu drzwi droga na dworzec czy lotnisko nie zajmie nam wiele czasu. Z tego punktu widzenia dobre w Krakowie są oczywiście wszelkie lokalizacje w centrum miasta, a dla podróżujących głównie samolotem takie rejony jak Wola Justowska czy Bronowice, gdzie odległość do lotniska Kraków Balice jest niewielka. W przyszłości atrakcyjne będą też wszystkie lokalizacje w pobliżu przystanków kolei aglomeracyjnej. Przypomnę tylko, że przystanki tej kolei funkcjonującej na trasie Wieliczka – Dworzec Główny – Balice będą między innymi w Łobzowie i na Zabłociu. Obie te lokalizacje należy więc uznać za atrakcyjne dla menadżera. Istotna jest także odległość od miejsca pracy. Wiem to po sobie. Kiedy zmieniłem miejsce pracy starałem znaleźć taki nocleg, który zapewni mi dostanie się rano do pracy w kilka minut. Gwarantuję Państwu, że taki sam tok myślenia ma większość kadry menadżerskiej. Tu z powodu rozdrobnienia w Krakowie centrów biznesowych jest wiele możliwości. Atrakcyjny jest Ruczaj z dużą ilością centrów około biznesowych, ale także inne miejsca jak choćby okolice Ronda Polsadu, gdzie z powodzeniem funkcjonuje zespół biurowy wybudowany przez grupę Buma. Za kilka lat spore centrum biznesowe powstanie w aktualnie budowanym Szkieletorze. Dla wynajmujących jest to spore ułatwienie, bowiem mogą poszukiwać najemców w konkretnym zespole biurowym, co zdecydowanie ograniczy koszty ogłoszeń i reklamy. Przejdźmy teraz do samego mieszkania. Musi być ono niestety dość komfortowo wyposażone, a standard ten nie powinien zasadniczo odbiegać od klasy czterogwiazdkowego hotelu. Oznacza to, że nie tylko meble muszą być dość wysokiej jakości, ale także wyposażenie. Konieczne jest WIFI, dobry telewizor, lodówka, pralka, żelazko do prasowania, czy czajnik. Dobrze będzie zainstalować klimatyzację, przynajmniej w dużym pokoju. To koszt kilku tysięcy złotych, a znacznie podnosi atrakcyjność lokalu. Jaki wybrać metraż? Dowolny, byle były to dwa pokoje z aneksem kuchennym. Czyli cześć mieszkalna i sypialnia. Generalnie, jeśli myślimy o wysokim czynszu i zdajemy sobie sprawę, że nasze mieszkanie będzie wynajmowane dość często, warto zadbać – tak jak robią to aparthotele – o wyposażenie kuchni w kilka podstawowych naczyń, noże, widelce i kubki. Koszt prawie żaden, bo taki zestaw można kupić w dowolnym sklepie, a z wynajmującego ściągamy kolejny obowiązek. Pamiętajmy, że klasyczny menadżer to osoba mocno zapracowana i od rana do wieczora będzie się raczej koncentrowała na pracy, zatem im więcej udogodnień, tym lepiej. Dobra informacja jest taka, że wyposażenie naszego wnętrza nie będzie zbyt mocno eksploatowane i raczej nie zdarzają się w takich mieszkaniach poważniejsze zniszczenia i dewastacje. Przed pierwszym wynajmem warto wydrukować kartę z informacją, gdzie znajdują się najważniejsze punkty usługowe, pobliskie sklepy, fitness, przystanki autobusowe i tramwajowe. Koszt niewielki, a dla osoby wprowadzającej się do nowego miasta znaczne ułatwienie. Potem możemy się już cieszyć z comiesięcznych wpłat na nasze konto.
Jarosław Knap