Mieszkańcy Krakowa zadają często pytanie – po co nam duże inwestycje, skoro na co dzień jeździmy po dziurawych drogach? To wynika niestety z wieloletnich zaniedbań. Nie zmienia to faktu, że duże rozwiązania komunikacyjne i drogowe są potrzebne, ponieważ Kraków ma jeden z najwyższych współczynników liczby samochodów w Polsce i wciąż ich przybywa.
Jeśli kiedykolwiek mamy zrealizować ideę “zielonych ulic” i ograniczenia ruchu w centrum miasta, musimy dokonać dużych inwestycji na jego obrzeżach. Cześć inwestycji jest realizowana przez rząd, a terminy innych determinują dofinansowania unijne, więc krakowianie muszą uzbroić się w cierpliwość.
Cztery potężne inwestycje
Największe inwestycje drogowe w Krakowie to obecnie: budowa wschodniej obwodnicy miasta między Rybitwami i ul. Igołomską oraz przygotowanie do realizacji przetargów na budowę Trasy Łagiewnickiej. Mamy jeszcze dwie inwestycje kolejowe: trwa budowa łącznicy kolejowej Krzemonki – Dworzec Główny nad ul. Wielicką, a na dniach ma być ogłoszony przetarg na budowę linii kolejowej do Górki Narodowej. Każda z tych inwestycji kosztuje od kilkuset tysięcy złotych do grubo ponad miliarda złotych.
W trakcie realizacji są też kolejne, nieco mniejsze inwestycje. To m.in. pierwszy etap budowy ul. Igołomskiej – od. ul. Brzeskiej do granic miasta. Drugi etap obejmie budowa całej już drogi wylotowej na wschód będzie kosztował kilkaset milionów złotych. W przygotowaniu jest też budowa ul. Kocmyrzowskiej na północ i rozbudowa Al. 29 Listopada. W ramach budowy tramwaju na Górkę Narodową powstanie też fragment Trasy Wolbromskiej, ale to raczej będzie miało znaczenie bardziej lokalne.
Prace koncepcyjne
Na bardzo wczesnym etapie są przygotowania do budowy północnej obwodnicy miasta. Ponadto, stale prowadzimy prace koncepcyjne np. sensem budowy linii tramwajowej z Płaszowa do Nowej Huty i Trasą Pychowicką, która ma biec od Wisły do Trasy Łagiewnickiej.
Przypomnijmy jeszcze o dużej inwestycji, jaką jest trasa ekspresowa Katowice-Rzeszów. Zrobi się o niej nów głośno, gdy zakończą się uciążliwe dla mieszkańców prace przy budowie łącznicy kolejowej nad ul. Wielicką.
Unia Europejska pomaga
Harmonogram realizacji wielu z wymienionych inwestycji determinują dofinansowania unijne. Tramwaj na Górkę Narodową może być zbudowany tylko z pomocą UE. Trasa Łagiewnicka też częściowo będzie finansowana z pieniędzy Wspólnoty. Dlatego część prac musi toczyć się jednocześnie, mieszkańcy musza być cierpliwi.
Systematyczne remonty ulic
Poza inwestycjami drogowymi, w Krakowie stale przeprowadzane są tzw. remonty nakładkowe. To dawny pomysł radnych PO “skopiowany” z zagranicy, dzięki któremu najszybciej i relatywnie niedrogo poprawia jakość dróg. Niedawno w ten sposób były remontowane na przykład ul. Witosa, ul. Pilotów, ul. Meisnera. Będzie tak też odnawiany fragment ul. Kijowskiej. W tym roku na nakładki asfaltowe z budżetu miasta przeznaczyliśmy ok. 30 mln złotych.
Grzegorz Stawowy
Przewodniczący Komisji Planowana Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Krakowa