Po długim czasie nieobecności w naszych domach, fototapety na nowo wracają do wnętrz, jednak nie mają one nic wspólnego z tymi, które znamy z lat 80-tych.
Fototapety XXI wieku to nie tylko drukowane zdjęcia, równie dobrze mogą być to bowiem wzory graficzne. Możemy także zlecić wydrukowanie zdjęcia lub grafiki własnego autorstwa i uzyskać dzięki temu wnętrze wyjątkowe i niepowtarzalne. Fototapetę można dostosować do każdego pomieszczenia, niezależnie od wielkości, czy sposobu użytkowania. W małych przestrzeniach świetnie spiszą się nadruki 3d, które dzięki złudzeniu optycznemu powiększą lub wydłużą pomieszczenie – wyraźna perspektywa daje poczucie głębi. W takim przypadku zdjęcia przedstawiają zazwyczaj długie korytarze, uliczki, mosty, a także okna z widokiem na zewnątrz.
Dzięki najnowszym technologiom fototapety mogą świetne spisać się zarówno w sypialni, biurze jak i w kuchni, czy łazience. W łazience będziemy potrzebować fototapety odpornej na wilgoć i wysokie temperatury. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie umieszczać jej w miejscu, w którym będzie narażona na bezpośredni kontakt z wodą. Przy tym pomieszczeniu warto jest również rozważyć zakup fototapety drukowanej na szkle hartowanym – charakteryzuje się ona lepszą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i zmianę temperatury, a dodatkowo jest łatwiejsza w czyszczeniu. W porównaniu z fototapetami laminowanymi, nadruki na szkle są częściej stosowane w łazienkach i kuchniach. Nadruk na szybie umiejscowiony jest od strony wewnętrznej, co chroni go przed zarysowaniem. Dzięki temu fototapety tego rodzaju będą w dobrej formie przez długie lata.
Przy projektowaniu ściany z fototapetą warto mieć na uwadze to, z jakiego materiału ma być wykonana. Na rynku dostępne są nadruki na papierze, winylowe i lateksowe laminowane – odporne na wodę. Fototapeta może być strukturalna, lub gładka, a także samoprzylepna – taka, która po odklejeniu nie uszkodzi ściany i nada się do użycia kolejny raz. Format fototapety może być dowolny: może ozdabiać ścianę jako plakat, można ją umieścić w ramce, można również podświetlić ją paskiem ledowym. Kolorystyka nadruku musi współgrać z całym pomieszczeniem. Fototapeta sama w sobie jest bardzo dekoracyjna, dlatego w zestawieniu z kolorowym pomieszczeniu powinna być stonowana, nie zwracająca za bardzo naszej uwagi, musi tworzyć całość ze wszystkimi elementami pomieszczenia. Z kolei do pomieszczenia o kolorystyce bladej, spokojnej, idealna będzie fototapeta ozdobna, energiczna. Wnętrze czarno-białe, szare będzie pięknie eksponowało fototapetę zarówno w mocnych kolorach, jak i monochromatyczną, która dopełni resztę.
Fototapet można szukać nie tylko w tradycyjnych sklepach, ale też w wyspecjalizowanych sklepach internetowych. Każda fototapeta dostępna jest w różnych rozmiarach. Należy jednak uważać zamawiając fototapety w sklepie internetowym, drukarnie wielkoformatowe oferujące dotychczas wyłącznie wydruki reklamowe, stosowane wyłącznie na zewnątrz, (banery reklamowe) drukowane są „ciężkimi” atramentami solwentowymi. Zawierają one szkodliwe składniki i mają silny zapach. Atramenty takie kosztują dużo mniej niż atramenty, które mogą być stosowane wewnątrz, dlatego cena fototapety jest atrakcyjna.
Dekoracje naścienne możemy spotkać już w wielu miejscach, świetnie się sprawdzają zarówno we wnętrzach domowych jak i komercyjnych. W miejscach stresujących np. w gabinecie lekarskim powinniśmy rozważyć fototapetę o charakterze uspokajającym. W biurach i miejscach, w których pracownicy przez większość czasu wpatrują się w monitory, nadruk powinien zawierać odcienie zieleni, ponieważ jest to kolor, dzięki któremu nasz wzrok odpoczywa.
Z pośród dostępnych fototapet, jedne z najdroższych to te samoprzylepne, które można odklejać i przyklejać do kilkudziesięciu razy. Do najtańszych należą nadruki na papierze, ponieważ jednak są nie najlepszej jakości, fototapety papierowe nie są tak powszechne jak latexowe, czy winylowe.
Więcej informacji na:
www.mjanimo.pl