Główną cechą pokoleń XXI wieku jest ich duża świadomość rynkowa.
Dzięki upowszechnieniu Internetu, a tym samym nowych mediów, młode osoby decydujące się na zakup inwestycji z łatwością docierają do wszelkich informacji, szybko weryfikując ofertę dewelopera. Po jakie media sięgają i czego najczęściej poszukują?
Świadoma generacja
Nowe kanały komunikacji to nie wszystko. Zmienia się struktura kupujących mieszkania. Coraz częściej są to ludzie młodzi i wykształceni, którzy skutecznie potrafią oszacować zyski z inwestycji. Deweloperzy muszą mieć świadomość tych zmian, bagatelizowanie pojawiającego się pokolenia, które staje się główną grupą docelową, może przyczynić się do problemów związanych z optymalizacją zysków z inwestycji. – mówi Marcin Bałaj z D3 Consutling, firmy marketingowej, zajmującej się kompleksową obsługą deweloperów. Dokładne nakreślenie profilu konsumentów, zagłębienie się w ich realne oczekiwania, a następnie dostosowana pod nie oferta oraz jej komunikacja, mogą zaważyć na rentowności realizowanego przedsięwzięcia. – dodaje.
Należy pamiętać, że kupujący mieszkanie coraz częściej traktują ten proces jako inwestycję kapitałową, która bywa determinowana wiedzą zdobytą z mediów eksperckich. Czytelnicy często znajdują w nich zestawienia rynkowe, analizy, prognozy dla sektora nieruchomości oraz porady na co zwracać szczególnie uwagę, decydując się na zakup mieszkania. Na pozór prozaiczne informacje takie jak: przebieg procesu podpisywania umowy z deweloperem, opis standardowych procedur towarzyszących otrzymaniu kredytu, wyjaśnienie czym jest ustawa deweloperska, są niezwykle cenione przez osoby interesujące się zakupem nieruchomości. Chęć pogłębiania wiedzy w tych zakresach, mocna potrzeba znajomości produktu oraz rynku pokazują, że deweloperzy muszą zmierzyć się z zupełnie nowym, bardziej świadomym społeczeństwem informacyjnym.
Informacja w cenie
Społeczeństwo informacyjne charakteryzuje się wykorzystywaniem rozwiniętych technologicznie środków gromadzenia, wyszukiwania oraz przetwarzania informacji. W takich wspólnotach poziom życia oraz podejmowane decyzje najczęściej determinowane są przez dostęp do zasobów informacyjnych. Dobrze obrazuje to fakt, że rzadko zdarza się, by ludzie podejmowali decyzję o kupnie mieszkania w kilka chwil, zwykle jest to poprzedzone dłuższą analizą inwestycji, jej otoczenia i oferty. Takie zachowanie związane jest ze społecznym nawykiem lustrowania konkretnego produktu i marki w Internecie, gdzie bez problemu można znaleźć rzetelne informacje. Przed finalizacją umowy, potencjalni klienci poszukują wiadomości dotyczących planów zagospodarowania przestrzennego w najbliższym sąsiedztwie inwestycji. Na portalach specjalistycznych weryfikują wiedzę dotyczącą: możliwych remontów i przebudowy infrastruktury drogowej, powstania nowych połączeń komunikacyjnych, takich jak linia tramwajowa lub budowy nowego centrum handlowego czy biurowca. Pokazuje to nowy trend w traktowaniu mieszkania, jako rzetelnej i przemyślanej inwestycji, a nie tylko dobra pierwszej potrzeby. Tłumy na targach nieruchomości, gdzie na wykładach dotyczących umiejętnego inwestowania, zawsze jest stuprocentowa frekwencja, potwierdzają takie podejście. Również specjalistyczne media z sektora nieruchomości, przyczyniają się do tego trendu. To one na bieżąco śledzą trendy rynkowe, uzupełniają bazy nowych mieszkań i domów na sprzedaż oraz ujawniają najlepsze oferty w danym mieście, po to, by pomóc swojemu licznemu audytorium. Prezentując porady i aktualne mapy inwestycji stają się platformami, które często są pierwszym źródłem informacji o danej inwestycji. Na podstawie zaprezentowanych tam opinii i informacji, odbiorcy dokonują selekcji oferty i kontaktują się ze skrupulatnie wybranymi deweloperami.
Jonasz Wiercioch
D3 Consulting
www.d3consulting.pl